Svar: Bibeholde eller ændre rytme
6. oktober 2010
Alder:
8 mdr.
Kære Dorte
Tak for dit brev og din fine beskrivelse, - og velkommen til :)
Det lyder som om at din dreng er god til at spise og glad og tilfreds. Han lyder til at udvikle sig i fin retning og lyder umiddelbart ikke til at mangle noget, når man ser på hans vægt og længde :)
Jeg har dog lidt kommentarer til din dagsplan, - mit forslag ser således ud:
Morgen 7: Havregrød lavet med mme, vand eller mme af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, og suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Han må gerne få ris, pasta, grøntsager, rejer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd, stykker af fiskefilet, et stykke lasagne eller lignende til frokost sammen med sit brød.
Middagslur - evt. flaske først.
Eftermiddag (før eller efter lur, som det nu passer ind): En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær. En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, vand af kop. Obs tykmælk i stedet for Ymer - da ymer først anbefales efter 1 års alderen (det gælder ymer, ylette og kvark). Vand af kop
Aften 18: Familiemad som nu, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad der smager af noget og mad med bid. Der skal både være mos og mad i stykker.
Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet
Flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 23-24: Flaske
Som du kan se har jeg indført et mellemmåltid om formiddagen og derudover mere variation (ala aftensmaden) til frokost. Og så har han også brug for lidt mere mælk ...
Væske er vigtigt og det er fint nok at du giver ham vand, for hans væskebehov skal også dækkes - men mælk har han brug for til sine knogler og de fleste børn vil i 8 måneders alderen have brug for 3 flasker dagligt + mme i grød og mos. Det svarer til ca 600ml mme dagligt .. Først når de bliver 10 måneder skærer man normalt ned til 2 flasker, svarende til 400ml mme dagligt, som så dækker deres behov indtil de er 1 år og også sikrer dem jern nok.
Så umiddelbart tænker jeg altså, at lidt mere mælk, lidt flere flasker vil være et reelt behov og at en flaske med mme sen aften vil være relevant og måske give mere ro til natten. En flaske tidlig morgen kan også være relevant - de 3 flasker børn har brug for i denne alder ligger ofte tidlig morgen, aften og sen aften eller f.eks. inden middagslur, aften og sen aften ...
Men derudover spiller alder og udvikling også ind og der er ingen tvivl om at børn netop i 8-10 månedersalderen sover mere uroligt og så virker mere tryghedsøgende og har brug for mere fysisk kontakt og nærhed. Så når han vågner flere gange om natten kan det også være udtryk for at han har brug for at mærke dig, brug for at blive bekræftet i at du stadig er der og at han ikke er ladt alene i verden, som er en følelse børn i denne alder godt kan have :)
Og så kan børn naturligvis også vågne af vane - men her er der ofte mere tale om at barnet vågner en gang i timen og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer ...
Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske