Svar: Bibeholde eller ændre rytme

6. oktober 2010

Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Dorte

Tak for dit brev og din fine beskrivelse, - og velkommen til :)

Det lyder som om at din dreng er god til at spise og glad og tilfreds. Han lyder til at udvikle sig i fin retning og lyder umiddelbart ikke til at mangle noget, når man ser på hans vægt og længde :)

Jeg har dog lidt kommentarer til din dagsplan, - mit forslag ser således ud:

Morgen 7: Havregrød lavet med mme, vand eller mme af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.

Formiddagslur

Frokost 12: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, og suppleres derudover med grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være rester fra aftensmaden eller mos fra glas. Han må gerne få ris, pasta, grøntsager, rejer, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle, en kartoffelbåd, stykker af fiskefilet, et stykke lasagne eller lignende til frokost sammen med sit brød.

Middagslur - evt. flaske først.

Eftermiddag (før eller efter lur, som det nu passer ind): En ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær. En lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, revne æbler, frugtmos, vand af kop. Obs tykmælk i stedet for Ymer - da ymer først anbefales efter 1 års alderen (det gælder ymer, ylette og kvark). Vand af kop

Aften 18: Familiemad som nu, risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Mad der smager af noget og mad med bid. Der skal både være mos og mad i stykker.

Suppleres gerne med en godnatgrød som en del af putteritualet

Flaske og puttes til natten ca kl. 20

Sen aften 23-24: Flaske

Som du kan se har jeg indført et mellemmåltid om formiddagen og ...

Annonce

... derudover mere variation (ala aftensmaden) til frokost. Og så har han også brug for lidt mere mælk ...

Væske er vigtigt og det er fint nok at du giver ham vand, for hans væskebehov skal også dækkes - men mælk har han brug for til sine knogler og de fleste børn vil i 8 måneders alderen have brug for 3 flasker dagligt + mme i grød og mos. Det svarer til ca 600ml mme dagligt .. Først når de bliver 10 måneder skærer man normalt ned til 2 flasker, svarende til 400ml mme dagligt, som så dækker deres behov indtil de er 1 år og også sikrer dem jern nok.

Så umiddelbart tænker jeg altså, at lidt mere mælk, lidt flere flasker vil være et reelt behov og at en flaske med mme sen aften vil være relevant og måske give mere ro til natten. En flaske tidlig morgen kan også være relevant - de 3 flasker børn har brug for i denne alder ligger ofte tidlig morgen, aften og sen aften eller f.eks. inden middagslur, aften og sen aften ...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Men derudover spiller alder og udvikling også ind og der er ingen tvivl om at børn netop i 8-10 månedersalderen sover mere uroligt og så virker mere tryghedsøgende og har brug for mere fysisk kontakt og nærhed. Så når han vågner flere gange om natten kan det også være udtryk for at han har brug for at mærke dig, brug for at blive bekræftet i at du stadig er der og at han ikke er ladt alene i verden, som er en følelse børn i denne alder godt kan have :)

Og så kan børn naturligvis også vågne af vane - men her er der ofte mere tale om at barnet vågner en gang i timen og det lyder ikke til at være tilfældet hos jer ...

Håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg har købt din bog om børn og mad, og igen må jeg virkelig rose din måde at skrive på, det er alletiders bog :-) Jeg har 3 af dine bøger og jeg er vild med dem :-)

Tak fra mor til dreng på 4 måneder.